Problémoví klienti při žádostech o půjčky

Registry CeRD a registr SOLUS shromažďuje údaje o neplatičích - foto problémoví klienti

Sektor nebankovních úvěrů u nás kvete a objevují se stále dostupnější půjčky. Zároveň s tím ale vzrůstá i množství lidí, kteří nejsou schopni své půjčky splácet.

Ačkoli jsou obecně terčem podezíravých pohledů především poskytovatelé rychlých půjček bez ověřování klientů, jsou to právě žadatelé, kteří zvedají poptávku po snadno dostupných úvěrech a půjčkách.

Pro mnohé naplňuje představu ideální půjčky takový úvěrový produkt, který jim poskytovatel předá se „zavřenýma očima“ – a to se jim mnohdy může nevyplatit.

Půjčka, u které poskytovatel nevyžaduje ručitele či zástavu, neověřuje více dokladů totožnosti, neprohlíží registr dlužníků apod., se může snadno stát dvojsečnou zbraní.

Donedávna ještě právo vztahy mezi věřiteli a dlužníky u menších nebankovních půjček takřka opomíjelo. Jistých změn však zákoník doznal s novými úpravami, které se těmito záležitostmi, dříve hodnocenými jako marginální, začaly zabývat.

Novela chrání nejen dlužníky, ale i poskytovatele před problémovými klienty

Úhelným kamenem úprav je důraz na prověřování bonity. Tato „prověrka“ slouží k dobru jak zákazníkovi, tak i poskytovateli.

  • Bonita klienta představuje jeho předpokládanou schopnost splácet a je založena na jeho úvěrové minulosti, příjmu a dalších ukazatelích.

Seriózní poskytovatelé půjček si žadatelovu bonitu vždy pečlivě ověřují, protože jde o nejjistější známku toho, zda před nimi nestojí problémový klient.

Nejjednodušším nástrojem pro ověření klienta je pak registr dlužníků, který shromažďuje údaje o neplatičích. V ČR jde především o registry CeRD a registr SOLUS. Členové sdružení SOLUS, mezi něž patří banky, leasingové společnosti, poskytovatelé úvěrů apod., mohou do tohoto registru nahlížet, ale pro ostatní je nepřístupný. Dlužník také musí souhlasit s tím, aby byl do registru zapsán, stejně jako s tím, aby si jej mohl poskytovatel v registru prověřit.

Souhlas s případným zapsáním do registru dlužníků bývá součástí úvěrové smlouvy a fakt, že se žadatel vzpírá prověření v registru, může už sám o sobě mnohé napovídat. Nesouhlas s prověřením pak bývá dobrým důvodem k zamítnutí půjčky.

Novela zákona nyní svým způsobem dává šanci problémovým klientům na omezení dluhu na základě toho, že si jej poskytovatel dostatečně neprověřil. Je proto v zájmu poskytovatele, aby si vybíral pouze skutečně bonitní žadatele.

Kdo jsou typičtí problémoví klienti?

Největší skupinu problémových žadatelů představují v současnosti lidé, kteří prostě a jednoduše přecení svoje finanční možnosti a schopnosti splácet.

Nemusí se přitom jednat o závratné částky, ale například o hromadění drobných úvěrů, z nichž vyrůstají velké dluhy. Ty se pak takoví klienti snaží překonat právě dalšími půjčkami. Je nasnadě, že se jedná o začarovaný kruh, ve kterém uvízne dlužník i věřitel.

Hodnocení článku:
1 bod2 body3 body4 body5 bodů (Hodnoceno 1 x, průměr: 5,00 z 5)

Loading...

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*